یک داروی پیشگامانه و جدید برای کاهش وزن تأیید شد

8  ژوئن 2021 - طبق اعلامیه مطبوعاتی سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) ، این سازمان درخواست شرکت نوو نوردیسکبرای عرضه ی فرمول جدید داروی دیابت نوع 2، اوزمپیک (سماگلوتید) به عنوان داروی کاهش وزن با یک بار تزریق در هفته را تأیید کرد.

فرمول جدید کاهش وزن با نام تجاری Wegovy فروخته خواهد شد، که حاوی 2.4 میلی گرم سماگلوتید است- در مقایسه با تزریق 0.5 میلی گرم یا 1 میلی گرم برای درمان دیابت-. شرکت نوو نوردیسک اعلام کرده است که داروی Wegovy همراه با رژیم غذایی کم کالری و افزایش فعالیت بدنی سبب کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن یا چاق و کسانی می شود که دارای مشکلات پزشکی مرتبط با اضافه وزن خود هستند.

همانطور که نوو نوردیسک در اطلاعیه مطبوعاتی خود اعلام کرد، تصویب جدید FDA براساس نتایج یک آزمایش بالینی به نامSTEP (اثر درمان سماگلوتید در افراد چاق) است که حدود 4500 نفر در آن شرکت داشتند. شرکت کنندگان در گروه آزمایشWegovy ، در طول 68 هفته به طور متوسط ​​14.9٪ از وزن بدن خود را از دست دادند، در حالی که شرکت کنندگان در گروه دارونما (درمان غیرفعال) تنها 2.4 درصد از وزن خود را از دست  دادند. هر دو گروه از یک برنامه غذایی کم کالری پیروی کردند و به عنوان بخشی از آزمایش، فعالیت بدنی داشتند. بعلاوه ، 83.5٪ از شرکت کنندگان در گروه Wegovy حداقل 5٪ از وزن بدن خود را از دست داده اند، در حالی که فقط 31.1٪ از این افراد گروه دارونما همین مقدار از وزن بدن خود را از دست داده اند.

پرفسور رابرت اف کوشنر، از دانشکده پزشکی نورون وسترن فاینبرگ در شیکاگو، در این بیانیه مطبوعاتی گفت: این اولین بار است که شاهد این میزان کاهش وزن با دارو هستیم. تأیید Wegovy نقطه عطفی برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به منظور مدیریت دارویی چاقی است. توجه به این نکته ضروری است که Wegovy را نباید با سایر محصولات حاوی سماگلوتید- مانند Ozempic یاRybelsus  که بطور خوراکی مصرف می شوند - یا هر داروی دیگر از خانواده آگونیست گیرنده های GLP-1، - شاملTrulicity (dulaglutide) ، Byetta  وBydureon (exenatide)، ویکتوزا (لیراگلوتید) و آدلیکسین (لیکسیسناتید) - مصرف کرد. مانند بسیاری از داروهای دیگر در این خانواده، ناراحتی گوارشی از جمله حالت تهوع، اسهال، استفراغ، یبوست و درد یا ناراحتی معده، رایج ترین عارضه ی جانبی برایWegovy است.

همانطور که در مقاله Medscape در مورد تأیید FDA اشاره شد، آزمایش برای بررسی نتایج قلبی عروقی از مصرف سماگلوتید (برای 2.5 تا 5 سال، با دوز حداکثر 2.4 میلی گرم) در افراد دارای اضافه وزن یا چاق ادامه دارد، که انتظار می رود نتایج آن در سال 2023 تکمیل شود. شرکت نوو نوردیسک همچنین قصد دارد امسال یک آزمایش 68 هفته ای دیگر را آغاز کند، که برای کاهش وزن با مصرف فرمول خوراکی سماگلوتید طراحی شده است. قرار است 1000 فرد دارای اضافه وزن یا چاق در این مطالعه شرکت کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/06/08/new-weight-loss-drug-approved/